|
سياه مي تواند بدن را از سرطانهاي گوناگوني محافظت كند،
اما بر اساس متن مقاله منتشره، بررسيهاي اپيدميولوژيك نيز ارتباط بين
مصرف چاي وكاهش سرطان تخمدان را آشكار كرده است.
محققين موسسه ملي طب محيطي سوئد در
استكهلم، رابطه نوشيدن چاي و سرطان تخمدان را روي 61057 زن 40 تا 76
ساله مامو گرافي شده بررسي كردهاند.
شركت
كنندگان در اين بررسي پرسشنامهاي با 67 مورد پرسشهاي راجع به مواد
غذايي مصرفي از سال 1987 تا 1990 پر كردند و آزمايشات مربوط به سرطان
در دسامبر سال 2004 از آنها گرفته شد.
68
در
صد از شركتكنندگان اعلام داشتند كه چاي مصرف ميكنند و يا حداقل يك
بار در ماه چاي (بخصوص چاي سياه ) مصرف ميكنند.
در
فاصله پر كردن پرسشنامه و آزمايش سرطان، تعداد 301 زن مبتلا به سرطان
اپيتليال مهاجم تخمدان مبتلا شده بودند.
نويسندگان
اين مقاله ميگويند: در مقايسه با زناني كه چاي نميخوردند، خطر ابتلا
به سرطان تخمدان در زناني كه دوفنجان يا بيشتر چاي در هرروز مصرف
كردهاند ، 46 درصد كاهش يافته است.
اين
محققين گزارش كردهاند كه به ازاي هر فنجان اضافي چاي در روز 18در صد
خطر سرطان كاهش مييابد.
نويسندگان گزارش دادهاند زناني كه كمتر از يك فنجان چاي در روز مصرف
ميكردهاند نسبت به كساني كه اصلا چاي نمينوشند 18 در صد كمتر به
سرطان تخمدان مبتلا شدهاند.
اين خطر براي زناني كه فقط يك فنجان چاي ميخوردهاند 24 درصد كاهش يافته
بود. |